W roku 1973 został otwarty jeden terminal na lotnisku, mający 40 stanowisk odprawy, 16 bramek wejściowych i 7 taśm bagażowych. Dzięki temu pasażerowie przechodzą krótki dystans do terminala, albo są zabierani autobusem wahadłowym. Przeprawa przez ten terminal jest naprawdę dosyć szybka i nieskomplikowana.
W roku 2016 ogłoszono, że lotnisko zmieni swą nazwę na Międzynarodowy Port Lotniczy Madera im. Cristiano Ronaldo na cześć światowego piłkarza pochodzącego z tegoż oto miejsca, Madery. Oficjalne przemianowanie obiektu i zaprezentowanie popiersia Ronaldo na lotnisku odbyło się dokładnie 29 marca 2017 r. W związku z licznymi kontrowersjami odnośnie popiersia zmiany nazwy lotniska ze strony polityków i społeczności lokalnej wykonano nowe popiersie, które odsłonięto 15 czerwca 2018 r.
Również w roku 2016 lotnisko Madeira zostało zmodernizowane i odnowione przez operatora ANA Aeroportos de Portugal, w ramach inwestycji odnowiono obszar terminala, ulepszono obiekt, utworzono strefy handlowe dla marek krajowych, jak i zagranicznych. Obszar kontroli pasażerów powiększył się z 650 m2 do 1500 m2, podczas gdy obszar oczekiwania i weryfikacji pasażerów wzrósł z 300 m2 do 650 m2. W ramach projektu stworzono również nową halę przesiadkową i trzy nowe bramki odlotów. Projekt renowacji i inwestycji objął również wzmocnienie, przeprofilowanie pasa startowego i dróg kołowania, zwiększając tym powierzchnię użytkową o ponad 1500 m2. W ramach tej inwestycji wydano zaledwie 11 mln euro.
Jednak lotnisko to ma też kilka wypadków i incydentów lotniczych na swoim koncie:
W roku 1973 samolot Aviaco Sud Caravelle 10R, rozbił się w morzu podczas podchodzenia do lądowania;
W roku 1977 samolot TAP Air Portugal Flight 425, Boeing 727-200, w wyniku złych warunków pogodowych próbował lądować drugi raz. Niestety zbyt długie lądowanie przyczyniło się do tego, że samolot spadł ze stromego nasypu, uderzył w kamienny most, prawe skrzydło zostało oderwane, a następnie rozbił się na plaży, co spowodowało silny pożar samolotu;
Również tego samego roku 1977 samolot linii SA de Transport Aérien Flight 730, Sud Caravelle 10R, po otrzymaniu zgody na podejście do lądowania, zszedł za nisko, co spowodowało rozbicie się samolotu w morzu;
Ostatni lotniczy wypadek wystąpił w 2003 r., samolot Beechcraft rozbił się w morzu zaraz krótko po starcie z lotniska.
Port lotniczy Madera (port.: Aeroporto da Madeira) otwarty w lipcu 1964 roku, a oficjalnie od roku 2017 lotnisko nosi nazwę Międzynarodowy Port Lotniczy im. Cristiano Ronaldo, to międzynarodowy port lotniczy znajdujący się w Santa Cruz na Maderze i 13,2 km od samej stolicy regionu, czyli Funchal. Znajduje się 58 m.n.p.m. i jest uważane za trzecie z najbardziej niebezpiecznych lotnisk w Europie, a dziewiąte miejsce zajmuje na liście światowej, ze względu na swoje położenie oraz konstrukcję pasa startowego. Aby móc lądować na tym lotnisku, piloci muszą przejść dodatkowe szkolenie.
Samo w sobie lotnisko na Maderze jest bowiem niezwykłym lotniskiem, ponieważ położone jest na półwyspie wystającym w morze. Na końcu pasa startowego 05 znajdują się wzgórza, klify, które uniemożliwiają tradycyjne podejście samolotu do lądowania. Zamiast tego samoloty zmuszone są wykonać podejście wizualne, które obejmuje lot wokół lotniska, a następnie okrążenie w ~180o zakręcie przed ustawieniem się na bardzo krótkim podejściu końcowym. Sam pas startowy lotniska 05/23 jest pasem startowym typu tabletop, inaczej mówiąc, że na obu końcach pasa znajdują się strome spadki.
Oficjalne otwarcie Portu lotniczego Madera nastąpiło 07 lipca w 1964 r. z jednym pasem startowym o długości 1600 m (06/24), a pierwszym samolotem lądującym z 80 pasażerami na pokładzie był samolot Lockheed Constellation linii TAP Air Portugal. W związku ze wzrostem zainteresowania turystycznego w roku 1972 podjęto decyzję, aby pas startowy został wydłużony do 1800 m, co nastąpiło w lutym 1986 roku przez ówczesnego prezydenta Republiki Portugalskiej António Ramalho Eanesa. W międzyczasie w roku 1973, na lotnisku powstał nowy terminal obsługujący 500 tys. pasażerów. Jednak to nie koniec rozbudowy lotniska. W miarę wzrostu popularności wyspy Madera pas startowy został jeszcze bardziej wydłużony, co spowodowało niewielką korektę kierunku pasa startowego i zmianę oznaczenia z 06/24 na 05/23. Długość nowo wydłużonego pasa startowego wynosi obecnie 2781 m, wraz z przebudową terminala zainagurowano na październik 2002 r. i z tej okazji na lotnisku wylądował islandzki Being 747-200 linii Air Atlanta. Owe przedłużenie zostało przeprowadzone przez brazylijską firmę Andrade Gutierrez i jest uznawane na całym świecie za jedno z najtrudniejszych konstrukcji mostowych, bowiem zbudowano dalszą część pasa startowego na platformie, częściowo nad oceanem, wsparte na 180 kolumnach, każda o wysokości ok. 70 m.
Funchal dzięki tej nowatorskiej przebudowie otrzymało w roku 2004 nagrodę Outstanding Structure Award przyznawaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierii Mostowej i Konstrukcyjnej, za innowacyjne, kreatywne i zarazem niezwykłe ukończenie budowy w ciągu kilku ostatnich lat.
Krajowy Rejestr Turystyczny - licencja RNAVT n° 11932
+351 91 325 4957
Skontaktuj się z nami
Website created in white label responsive website builder WebWave.